jiné jazykové verze: www.pneuservisy.cz

Predĺžte životnosť Vašich pneumatík

Datum: 8. 8. 2013 |

Poradíme Vám ako ušetriť financie a zvýšiť bezpečnosť vašej jazdy autom. Prečítajte si ako správne pripraviť a kontrolovať pneumatiky a kolesá nielen pred dlhšou cestou, a prečo je dôležité venovať pozornosť tlaku pneumatík, alebo hĺbke dezénu.


Tlak v pneumatikách

Podľa doporučení výrobcov pneumatík by mal šofér správne kontrolovať tlak v pneumatikách aspoň raz za mesiac, alebo ideálne každé dva týždne. Tlak v pneumatikách má zásadný vplyv na bezpečnosť, ako tiež na životnosť pneumatík a spotrebu pohonných látok.

Ideálna teplota pre správnu kontrolu tlaku v pneumatikách je 20°C. U zahriatych pneumatík dochádza k zvýšeniu tlaku v pneumatikách až o 30kPa, a preto nameraná hodnota nemusí odpovedať hodnote tlaku pneumatiky zmeranej za správnych podmienok.

Tabuľku predpísaných hodnôt tlaku pre konkrétny rozmer a model vozu nájdete v manuáli automobilu, prípadne na viečku nádrže či stĺpika „B“ šoférových dverí.

Pneumatiky je možné hustiť vzduchom, alebo interným plynom (najčastejšie dusíkom). Interný plyn je možné doplňovať vzduchom a naopak.

Naše odporúčenie:

Pneumatiky nahustené vzduchom už obsahujú 79% dusíku (zloženie vzduchu: dusík 79% + kyslík 20% + ostatné plyny 1%). Pre bežnú prevádzku je teda postačujúce hustiť pneumatiky vzduchom. Výhoda interného plynu je veľmi minimálna, pretože interný plyn nie je tlačený do pneumatiky, ktorá by bola zbavená všetkého vzduchu.


Tlak v rezerve

Pri kontrole tlaku v pneumatikách opomína väčšina šoférov kontrolovať súčasné i tlak v rezervnom kolese. Rezervná pneumatika je povinnou výbavou automobilov (pokiaľ zákon nestavuje inak), a predstavuje prvok, ktorý si zaslúži rovnakú pozornosť ako štandardná pneumatika.

Rezervný priestor môže byť vyhradený pre plnohodnotnú rezervu, alebo dojazdovú rezervu.

• Plnohodnotná rezerva sa plní na tlak zhodný s tlakov v pneumatikách použitých na vozidle. Vo väčšine prípadov je hodnota tlaku okolo 2,2 BAR.

• Tlak dojazdovej rezervy je uvedený v manuáli vozu a nie je zhodný s plniacim tlakom klasickej pneumatiky. Plniaci tlak dojazdovej pneumatiky väčšinou atakuje hranicu 4BAR.


Dotiahnutie kolies

Pri výmene pneumatík v pneuservise by mal každý technik informovať šoféra o tom, že po najazdení niekoľkých kilometrov, je potreba skrutky (matky) na kolesách dotiahnuť. Vymenený nový komplet môže lepšie dosadnúť na náboj kolesa, čím dôjde k uvoľneniu skrutiek a hrozí strata kolesa počas jazdy autom. Kontrolu skrutiek je vhodné uskutočňovať v pravidelných intervaloch a pred dlhšou cestou. Prípadné nehody z dôvodu straty kolesa bývajú väčšinou nečakané a často i tragické. V niektorých prípadoch na seba uvoľnené koleso upozorní údermi pri natočení kolies. Na túto skutočnosť sa však nedá na 100% spoľahnúť.

Príklady uťahovacích momentov:


Minimálna hĺbka dezénu

Dôležitým faktorom pre bezpečnosť jazdy v rámci platnej legislatívy SR je hĺbka dezénu. Hĺbka hlavných dezénových drážok nesmie u pneumatiky pre osobné vozy a vozy typu VAN a SUV klesnúť pod 1,6 mm. Motocyklové pneumatiky je možné v Slovenskej Republike používať do minimálnej hĺbky dezénových drážok 1,6 mm, u mopedov potom 1 mm. Pneumatiky modernej konštrukcie obsahujú v dezénových drážkach tzv. „kontrolné body“, ktoré šoféra upozorňujú na výmenu pneumatík púhym pohľadom, bez nutnosti používať meracie pomôcky. Po opotrebení dezénu na kontrolných bodoch, ktoré dosahujú práve výšku 1,6 mm, je potreba takúto pneumatiku vymeniť.

Majte na pamäti, že pneumatika s dostatočnou hĺbkou vzoru dokáže ponúknuť poznateľne kvalitné jazdné vlastnosti aj za znížených adhéznych podmienok ako napríklad dážď. Výrobcovia pneumatík a automobilové asociácie odporúčajú používať pneumatiky do 4 mm hĺbky dezénových drážok.

Slovníček pojmů