jiné jazykové verze: www.pneuservisy.cz

Aquaplaning a ako mu predchádzať

Datum: 25. 7. 2014 |

Pojem aquaplaning je známy a veľmi nebezpečný jav, s ktorým sa v rôznych formách stretne väčšina vodičov. Oproti bežnému šmyku na mokrej vozovke je aquaplaning nebezpečný v tom, že pri ňom dochádza k úplnej strate priľnavosti pneumatiky. To je zapríčinené nedostatočným odvodom vody z povrchu pneumatiky.


Aquaplaning vzniká tak, že sa medzi trecou plochou pneumatiky a vozovkou vytvorí súvislá vrstva vody. Týmto sa vozidlo stáva ďalej neovládateľným. Vodiči väčšinou túto možnosť nepredpokladajú a nečakajú. Rozpoznajú ju často až podľa zvýšených otáčok na otáčkomere a tiež podľa okamžitej straty ovládateľnosti vozidla. Najbežnejšie aquaplaning vodiča stretáva pri jazde v priamom, rovnom smere, avšak stretnúť sa s ním môžu aj pri jazde v zákrute. Takýto priečny aquaplaning je oveľa nebezpečnejší, a vo väčšine prípadov ho ani nie je možné zvládnuť.

Kedy vzniká aquaplaning?

So stratou ovládateľnosti formou aquaplaningu sa najčastejšie stretávame pri rýchlostiach nad 80 km/h. Podľa výsledkov testov však vzniká aquaplaning aj pri nižších rýchlostiach, ak je hĺbka dezénu pneumatík príliš nízka.

 

Za aquaplaning totiž najčastejšie môže zlý stav pneumatík.

 

Teda nevhodný dezén a jeho malá hĺbka, ďalej tiež vysoká rýchlosť neprispôsobená povrchu vozovky a veľké množstvo vody na vozovke samotnej.

 

Ako vzniká aquaplaning

           Zdroj: Pneumatiky.cz

Ako mu predchádzať?

Obmedzte predovšetkým možné riziko dostatočnou kontrolou hĺbky dezénu pneumatík. V prípade, že chcete toto riziko naozaj minimalizovať a predísť možnej nehode, uvažujte o výmene pneumatiky už pri hĺbke dezénu 3 mm.

Ďalej pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách. V situácii, keď je pneumatika prehustená a tlak vysoký, sa zbytočne znižuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou a zvyšuje sa riziko straty jej priľnavosti. Podhustené pneumatiky však tiež nie sú bezpečné, vďaka ich pomalej reakcii.

Pri výbere bezpečných letných pneumatík dávajte pozor na to, aké výsledky pneu dosiahli v nezávislých testoch za mokra, prípadne akú majú odolnosť priamo proti aquaplaningu.

Dlhodobo sú v tomto ohľade výborne hodnotené napríklad letné pneumatiky Con­tinental PremiumContact 5 alebo  GoodYear Efficientgrip Performance. De­zén Efficientgrip Performance v tomto ohľade dokonca zvíťazili v tohtoročnom  teste pneumatík automotoklubu ÚAMK medzi pneumatikami o rozmere 195/65 R15.

Prevencia

Začínajúci aquaplaning v prvej fáze spoznáte podľa silnejšieho rázu volantu. To už značí, že narážate do vodného klinu vznikajúceho medzi pneumatikou a vozovkou.

V prvom prípade predovšetkým spomaľte a venujte pozornosť vode na vozovke. Vyjazdené koľaje, hlbšia voda vo výmoli, aj jej prúd stekajúci napríklad z vedľajšieho poľa môže zapríčiniť vznik aquaplaningu. V prípade, že podmienky sú nevhodné, teda prší a na vozovke sa voda drží, pripravte sa a venujte plnú pozornosť riadeniu. Správna a včasná reakcia môže byť riešením.

 

Pred nabehnutím do hlbokej vody je vhodné preventívne povoliť pedál plynu a zošliapnuť spojku.

 

Za silného dažďa nepoužívajte tempomat a pozorne sledujte vozovku vo vzdialenosti 3–4 sekundy pred sebou. Rovnako dobre vám môže pomôcť aj kontrola pomocou spätného zrkadla. Pomocou nej môžete vidieť, ako rýchlo sa zatvárajú stopy za vaším automobilom. Ak je to príliš rýchlo, hrozí naozaj veľké riziko.

Keď nastane aquaplaning

V situácii kedy samotný aquaplaning dostanete, rozhodne nebrzdite, nepridávajte plyn, ani zbytočne netočte volantom. (Ak by kolesá opäť zabrali, mohlo by sa vozidlo dostať do nezvládnutel'ného šmyku.) Iba jemným korigováním volantu držte auto v priamom smere, pomaly povoľte pedál plynu a zošliapnite spojku. Takto vznikne z vody klin, ktorý vozidlo spomalí a pneumatika sa tak ľahšie dostane do kontaktu s vozovkou.

Najčastejšou príčinou aqvaplaningu sú pneumatiky s nízkou hĺbkou dezénu

 

Finský svaz výrobců pneumatik, do kterého patří i známý koncern Nokian, vydal před časem výsledky testů, které potvrdily, že letní pneumatiky, které ještě stále vyhovují bezpečnostní normě v ČR, tedy s hloubkou dezénu 1,6 mm, mají, při rychlosti 75 km/h a výšce vodní vrstvy pouhé 3 mm, dotykovou plochu pouze 16% oproti ploše nové pneumatiky!

Zdroj: Pneumatiky.cz

 

Podľa výsledkov, ktorý nedávno vydal Fínsky zväz výrobcov pneumatík, do ktorého patrí aj významný koncern Nokian vyplynulo, že letné pneumatiky, ktoré ešte stále vyhovujú bezpečnostnej norme udávanej pre SR (hĺbka dezénu 1,6 mm) majú už pri rýchlosti 75 km/h a výške vodné vrstvy len 3 mm dotykovú plochu len 16% oproti styčnej ploche pneumatiky novej.

Ďalšie testy tiež ukázali, že pri už spomínanej hĺbke dezénu 1,6 mm odvedie táto pneumatika iba 14% objemu vody oproti pneumatike novej.

 

Ak teda máte vozidlo s opotrebovanými pneumatikami, dávajte pozor, pretože stačí rýchlosť iba 60 km/hod a pneumatika môže stratiť úplnú priľnavosť a vznikne tak nebezpečný aquaplaning.

 

Pri športových pneumatikách sa môže zdať, že je riziko menšie. Majú totiž väčšiu styčnú plochu s vozovkou a tiež vyšší počet radiálnych drážok. Avšak nie je tomu tak. Pod pneumatikou sa dokáže nahromadiť oveľa viac vody a dĺžka odvodových drážok, ktorá je v tomto prípade oproti bežnej pneumatike dlhšiu potrebuje viac času a nie je tak účinná. Preto riziko vzniku samotného aquaplaningu stúpa.

 

Slovníček pojmů